[대충 번역 by 허변]
애플 아이패드의 최대 라이벌은?
삼성, 모토로라, 도시바, HP, RIM, HTC 등 전통적인 하드웨어 제조업체가 만든 것은 아니다.
이들 하드웨어 업체들은 애플의 지배력에 거의 영향을 미치지 못한다.
현재 애플 아이패드의 아성에 대한 최고의 도전자는 다름 아닌 온라인 서점인 아마존이 출시한 킨들 파이어이다.
혁신 게임의 룰이 변하고 있다. 훌륭한 제품을 내놓는다고 해서 성공이 보장되지 않는다.
성공하는 데 있어 제품이 반드시 훌륭하여야 할 필요는 이제 없어졌다.
킨들 파이어는 메모리 용량이 얼마되지 않고 프로세서도 시원찮으며 카메라도 없다.
중요한 것은 제품의 우수성이 아니라 솔루션의 우수성이다.
제품에서 솔루션으로 이동되고 있는 현상은 모든 산업에서 중요한 변화를 가져오고 있다.
선두의 위치를 차지하는 기업은 제공자와 협업자 간의 생태계를 가장 최적으로 설정하는 기업이다.
과거, 제품으로 성공하는 것은 브랜드관리, 제조, 영업 등의 능력을 여하히 잘 이용하여 최고의 제품 을 제공할 수 있는가에 따른다.
이와 달리 요즘의 챔피언 기업은 소비자와 협업자 모두를 포함한 관계를 여하히 엮어내어 최고의 경험을 제공할 것인가에 집중한다.
예를 들어 애플이 아이팟에서 아이폰으로 제품을 확장해나갈 때, 아이폰에 아이팟을 구동하는 기술과 소프트웨어를 접목했을뿐만 아니라, 사용자의 음악 컬렉션과 음악 스토어의 전체 공급자 기반까지 이용가능하게 하였다.
이것은 단순히 전환비용을 발생시키는 것에 관련되는 문제가 아니다(아이팟 사용자는 노키아 전화기를 쓰면서 여전히 아이팟을 들을 수 있으니까).
이것은 현존하는 관계들을 지렛대 삼아 좀더 확장된 기회를 제공한 것이다(지금 고객이 가진 아이튠스를 아이폰에서도 그대로 들을 수 있어 아이폰을 더욱 가치있게 쓸 수 있도록 해준다).
아이팟의 생태계를 그대로 연결함으로써 아이폰이 순조롭게 출발할 수 있도록 한 것이다.
애플의 대부분의 경쟁자들은 단편적인 요소들을 꿰맞추는 데 급급하다보니, 전체 생태계를 혼연일체로 이끌어내는 결정적인 연결점을 놓치는 경우가 많았다.
그런데 아마존은 대단한 예외에 해당한다. (번역중)
The most viable rival to Apple's iPad isn't produced by a traditional hardware firm. Samsung, Motorola, Toshiba, HP, RIM and HTC have hardly made a dent in Apple's dominance. Remarkably, the leading challenger is online retailer Amazon, with its Kindle Fire tablet. The innovation game is changing. Delivering great products is no longer sufficient for success. And as the Fire's limited memory, ho-hum processor, and and lack of camera demonstrate, great products may not even be necessary. Rather, what matters is delivering great solutions. This shift from products to solutions matters to everyone. In industries ranging from consumer electronics to construction and from media to mining, the firms seizing the lead are those that can best align ecosystems of offers and partners. In the past, product-focused success depended on exploiting capabilities — in branding, manufacturing, distribution, etc. — to deliver the best product. In contrast, today's champions focus on carrying over relationships — with both consumers and partners — to deliver the best experience. For example, when Apple expanded from music players to phones, it carried over to the iPhone not just the technology and software that powered the iPod but also users' entire music collections and its music store's entire supplier base. This was not about creating switching costs (iPod users could continue to listen to their iPod while using Nokia phones). Rather, it was about leveraging existing relationships to create enhanced offers (by porting over your iTunes collection, Apple made the iPhone more valuable to you). By carrying over elements from the iPod ecosystem, Apple gave the iPhone a running start. In the rush to match the pieces, most of Apple's rivals have missed the critical connections that draw the entire ecosystem together into a coherent whole. The big exception is Amazon, With the Kindle Fire, which was introduced last year, it is pressing forward with a full-fledged ecosystem strategy. It is pairing substantial carryover (the entire range of its ebook activities coupled with current users' ebook libraries) with substantial investment. Amazon is sacrificing hardware margins to position the Fire as a low-priced tablet and is subsidizing the participation of book publishers and movie studios in order to allow its core Amazon Prime customers to access books and videos with the device. It pursued this very same course with great success when it launched the original Kindle in 2007. The big difference is that the eReader market of 2007 was an open field; the tablet market of 2011 had a dominant giant. Jump-starting a competitive value proposition this time around required a significantly larger ecosystem footprint and, as Amazon's investors know all to well, a significantly larger investment. Amazon is differentiating itself from Apple in terms of both its footprint and its profit model. Apple captures the bulk of its profits the moment an iPad is sold, while its partners capture value over time as users consume services. In contrast, Amazon's profits accrue over the lifetime of the customer with every on-platform purchase In this regard, Amazon's incentives seem more aligned with those of its media partners ("we win together over time") than Apple's with its partners ("I win first; you later...maybe"). Aligning, enticing, and — occasionally — subsidizing partners are the new ante in the ecosystem game. Amazon and Apple will go down as case studies in alternative strategies for succeeding in ecosystems. Their product-focused rivals will illustrate what it means to be "stuck in the middle." 함께 보면 좋은 자료 :Amazon vs. Apple: Competing Ecosystem Strategies
출처 : http://blogs.hbr.org/cs/2012/03/amazon_vs_apple_competing_ecos.html
아마존은 왜 성공하는가.
아마존의 성공 동력 5가지:
- 새로운 비즈니스 플랫폼
- 아마존의 생태계
- 아마존의 리더십 가치
- 보편적 연결자
- 클라우드
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